Motor

Ik ben een fervent motorrijder, al zeg ik het zelf, maar ik kwam pas volledig tot ontplooiing toen ik door Italië toerde, 19 dagen achter elkaar, en de hele tijd niet van de motor afkeek. Alleen ik en mijn special series bmw r100. Ik nam de route naar Italië.

Europa is niet het enige continent

Nadat ik India, Cambodja, Thailand, Laos en Vietnam had bezocht, had ik niet zo’n zin om de lange route terug door dezelfde landen weer te maken. Het duurde 11 dagen om in Cambodja te komen. Ik belandde daar aan het uiteinde van wat een eindeloze woestijn was. De Mekong rivier strekt zich uit over 1600 kilometer, beginnend in Thailand, rijdend door Laos, naar China en dan terug naar Thailand. De snelweg heeft minder dan 300 bruggen die de immense rivier overspannen.

De hele reis naar Cambodja was niets dan water voor ongeveer 50 kilometer met een paar kleine steden, dan een woestijn voor ongeveer 1.000 km naar Siem Reap te bereiken gelukkig was ik bij de cafe racer bike webshop langsgeweest. De andere twee maanden waren extreem ruw, maar de mensen van Cambodja maakten de ervaring geweldig.

Ik verbleef in minder luxe hotels in Siem Reap en Phnom Penh, maar bracht een groot deel van de tijd door met het bezoeken van kleine dorpjes en markten. Eén plaats in het bijzonder was Mang Beach, een stukje paradijs in het midden van nergens.

Er was geen verharde weg naar het strand. Een onverharde weg liep door een enorm bamboebos. Ik was de enige motorfiets op het strand, en ik zat en keek naar de dolfijnen die in het ondiepe speelden terwijl ik genoot van de eenzaamheid van een toevluchtsoord in de jungle.

Mijn geweldige ervaringen ver van huis

Er zijn niet genoeg goede ervaringen om te beschrijven hoe goed het is om weg te zijn uit de drukte van een druk land, en weg van een chaotisch leven. Ik nam een dagtocht per boot van Battambang, Cambodja, naar Angkor Wat in Siem Reap, waar het beroemde tempelcomplex zich bevond. De dag was heet, maar de reis was de moeite waard.

Ik kreeg een lift aangeboden over een rotsachtige weg naar de tempel met lokale bewoners die bekwame chauffeurs waren, maar ik besloot mijn bmw 75 caferacer motor te nemen die ik zelf heb voorzien van een decibel killer. Ik haalde het helemaal tot aan de bijna verticale, maar goed begaanbare weg. Het beeldhouwwerk in de stenen was absoluut verbazingwekkend, en de wandeling zelf gaf me een idee voor toekomstige tochten. Ik zou het leuk vinden om in de toekomst te stoppen en te genieten van een van de vele tempels van het Khmer-rijk, gebouwd in de 13e eeuw, toen het de dominante macht in de regio was.